Dobry CTR i RPM (eCPM)

W dzisiejszym wpisie odpowiedź na pytanie Czytelniczki mojego drugiego bloga. Odpowiadam tutaj, bo bardziej pasuje tematycznie. Oto treść wiadomości:

Mam pytanie, może rozjaśni to trochę moją sytuację. Od roku prowadzę stronę turystyczna i chciałabym się dowiedzieć jaki jest dobry, albo bardzo dobry współczynik CTR i RPM.
Mój CTR waha się od 1,2-1,8% oraz RPM 1-1,5 Euro.

Wiem, że może być lepiej, ale jaki jest realny dobry CTR i RPM? Nie znalazłam takich informacji nigdzie w internecie, nikt nie chce się podzielić wiedzą.

Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, choćby z tego względu, że według regulaminu AdSense nie wolno ujawniać informacji na temat tego, jakie kto osiąga wyniki w programie. Z jednym wyjątkiem — łącznych dochodów, którymi wolno się chwalić.

Nie ma więc nic dziwnego w tym, że ludzie nie chcą o tym publicznie pisać.

Oprócz tego, jest szereg czynników, które wpływają na wyniki reklamy w danym serwisie, przez co porównywanie ich przypomina trochę dyskusję o wyższości schabowego nad sernikiem. Te czynniki to między innymi:

  • typ serwisu — czy jest to blog, forum dyskusyjne, czy może zwyczajny serwis z treścią,
  • jaki jest układ i szablon serwisu,
  • jak umieszczone są reklamy AdSense,
  • jakie są ich ustawienia wyglądu — wielkości i koloru czcionek, wielkości samego boksu reklamowego,
  • czy w serwisie obecne są i inne formy reklamowe (display, wyskakujące warstwy, dymki intekstowe, reklama kontekstowa z innych sieci),
  • jaka jest tematyka serwisu — lepiej, czy gorzej płatna,
  • jaki jest profil użytkowników i ich cel wizyty na stronie.

Bardzo dobrym CTRem do osiągnięcia jest taki przekraczający 30%.

Dobrym CTRem jest ten powyżej kilku procent. W praktyce nieosiągalny, jeśli reklamy nie są w naprawdę dobrych miejscach i oprócz AdSense wyświetla się na stronie coś jeszcze.

Z RPMem, czy eCPMem, jest jeszcze trudniej coś podpowiedzieć. Bo tu w grę wchodzi właśnie dodatkowo tematyka serwisu. Ale jeśli przyjąć, że sensowny CPC w AdSense zaczyna się od 0,1 €, to sensowny RPM jest rzędu kilku €.

11 komentarzy

  1. Maciek napisał(a):

    CTR 30%? Może chodzi o konwersje? Czy nie wkradł się przypadkiem jakiś błąd?

    • Krzysiek Lis napisał(a):

      Nie, chodzi o CTR, klikalność w reklamy. Na 10 osób w reklamę mogą kliknąć 3. Jest to do osiągnięcia.

      • Bartłomiej Jakubowski napisał(a):

        Który CTR powinno się oceniać? Ten całej witryny, poszczególnego kanału np. kategorii, strony głównej, poszczególnych jednostek reklamowych, czy adresów np. wpisów?

        Chyba lepiej oceniać RPM i kierować ruch na te podstrony gdzie jest najwyższy.

        • Krzysiek Lis napisał(a):

          To zależy.

          Jeśli testujesz różne ustawienia reklamy na stronie, testuj CTR i RPM danej strony (kanał URL), lub typu stron (kanał spersonalizowany).
          Jeśli testujesz różne ustawienia jednej jednostki, porównuj CTR i RPM tej konkretnie jednostki przed i po zmianach.

          Na co dzień wystarczy analiza RPM całego serwisu, pod kątem jakichś nagłych zmian.

          Rzeczywiście, warto też wiedzieć, które artykuły zarabiają najlepiej, a później tam kierować ruch.

          • Maciek napisał(a):

            Zainteresowałeś mnie wpisem i sprawdziłem jednego ze swoich blogów. Rzeczywiscie CTR wynosi na nim ok 30%, ale nie o to mi teraz chodzi. Patrząc na komplet danych, mam bardzo wysoki bounce rate – biorąc pod uwagę jakość strony, pewne rozwiązania jakie mam, a przede wszystkim ruch na stronie, widzę użytkownicy najprawdopodobniej „uciekają” przez reklamy. Stąd CTR jest tak wysoki. Mam więc minus jeśli chodzi o jeden ze wskaźników SEO.

  2. Olek napisał(a):

    Mi po szkoleniu twojego konkurenta CTR skoczył z 0,5% do 10-12% na blogu wyłącznie z trzema jednostkami AdSense w każdym artykule. W tej chwili skupiam się na postawieniu drugiego bloga.

    Czy jesteś w stanie tak zoptymalizować blog, żeby CTR wyniósł te 30%? Jeśli tak, chętnie zapłacę za taką optymalizację lub szkolenie.

    • Krzysiek Lis napisał(a):

      Trudno powiedzieć z góry, bo to zależy od wielu czynników. Wiem, że CTR 30% jest realny, ale nie na każdym serwisie się uda.

  3. Igor napisał(a):

    Olek możesz napisać o kogo chodzi?
    Ja na swojej stronie (link w moim nicku) w ogóle nie mam klików. Nie wiem czy rozmieszczenie jest kiepskie czy odwiedzają mnie jedynie „psy ogrodnika”.

  4. Michał napisał(a):

    Odgrzewam kotleta trochę, osiągnięcie CTR na poziomie 30% jest realne? 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*