Czy warto wyłączyć targetowanie behawioralne?

Dziś na forum PiO pojawiło się pytanie o to, czy można wyłączyć targetowanie behawioralne, czyli dopasowanie reklam do zainteresowań. Oczywiście jest taka możliwość, choć zawsze wierzyłem, że zupełnie nie warto.

Założenie targetowania behawioralnego, czyli opierania doboru reklam na zainteresowaniach czytelnika, powinno powodować zwiększenie skuteczności reklam. Jeśli na stronie pojawiają się informacje o tym, czego czytelnik ostatnio często szukał, powinny go ciekawić bardziej, niż reklamy dopasowane do treści strony.

Ale czy na pewno?

Załóżmy, że przeglądamy do paru tygodni internet w poszukiwaniu mieszkania do wynajęcia. I któregoś pięknego dnia w końcu trafiamy na bloga o domach autonomicznych (czyli takich, które nie potrzebują być podłączone do sieci). Czytamy o tym i ten pomysł nagle bardzo nam się podoba.

Czy wtedy klikniemy w reklamy odnoszące się do ogłoszeń z mieszkaniami na wynajem? Niekoniecznie.

Wydaje mi się, że liczy się również kontekst chwili, w której jesteśmy w momencie przeglądania strony. Jeśli akurat szukamy informacji z zupełnie innej branży, nie będą nas interesować reklamy, które zaciekawiłyby nas wcześniej. Za to reklamy pasujące do treści strony (która nas ciekawi w danej chwili) miałyby szansę zasłużyć na nasze zainteresowanie, a więc też na nasze kliknięcie.

Co tu dużo mówić — uniwersalnych zasad w AdSense nie ma, są tylko takie, które sprawdzają się w większości przypadków. Nie śmiem twierdzić, że reklamy dopasowywane do zainteresowań są w większości przypadków mniej skuteczne, sprawdźcie to sobie sami. Wystarczy w nowym panelu AdSense kliknąć raporty skutecznościtypy kierowania. I widzimy jak na dłoni, który z tych rodzajów dopasowań zarabia lepiej.

Oto wykres z mojego konta, od początku tego roku, przedstawiający CTR poszczególnych rodzajów reklam. Kolor ciemnopomarańczowy przedstawia reklamy oparte na zainteresowaniach, kolor fioletowy — reklamy dopasowane do treści. CPC jest wyższy w przypadku reklam targetowanych behawioralnie, mimo to, RPM takich reklam jest niższy.

CTR AdSense targetowanie behawioralne vs dopasowanie do treści

Wykres CTR reklam AdSense dopasowywanych do treści i do zainteresowań czytelników.

Ale znam też przypadki, w których jest dokładnie odwrotnie — CTR reklamy dopasowanej do treści jest niższe, od reklamy dopasowanej do zainteresowań. Nie wyciągajcie więc pochopnych wniosków na podstawie moich własnych doświadczeń, tylko sprawdźcie to sami…

2 komentarze

  1. Krzysztof pisze:

    Na moim blogu dot. nowych technologii wyższe CTR i RPM ma dopasowanie kontekstowe. Stawki CPC dla obu modeli są zbliżone (trochę wyższe dla behawioralnego). Pokusiłbym się o taką zasadę: jeśli serwis jest mocno tematyczny i ma względnie dobre CPC lepiej wyłączyć dopasowanie behawioralne. Jeśli tematyka bardziej ogólna, szersza i to lepiej pozostawić.

    • admin pisze:

      Masz sporo racji w tym, co piszesz. Dopasowanie behawioralne będzie się sprawdzać zwłaszcza w serwisach z wiadomościami, gdzie siłą rzeczy nie ma jak dobrze dopasować reklam do treści o polityce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*