W poprzednim wpisie przedstawiłem pierwszy i najważniejszy element systemu AdSense, czyli reklamy AdSense dla treści. Dziś pora na drugi, nieco mniej przydatny — AdSense dla wyszukiwania (AFS).
Większość wydawców ma możliwość korzystania z AdSense dla wyszukiwania tylko na jeden sposób — wstawiając na swoją witrynę wyszukiwarkę z panelu AdSense. Gdy użytkownik strony skorzysta z wyszukiwarkę, otrzyma wyniki wyszukiwania — dla całej sieci, albo dla konkretnej witryny. Obok tych wyników wyszukiwania znajdą się reklamy, za kliknięcie w reklamy w tym miejscu wydawca AdSense otrzymuje wynagrodzenie.
Ustawienia AdSense dla wyszukiwania
Generując kod reklamy AdSense dla wyszukiwania definiujemy między innymi:
- zakres przeszukiwanych witryn — cała sieć, czy tylko wymienione przez wydawcę AdSense,
- dodatkowe słowa kluczowe, które oprócz wpisanych przez użytkownika również będą brane pod uwagę przy generowaniu wyników wyszukiwania,
- szerokość pola do wpisywania wyszukiwanej frazy,
- położenie znaku wodnego — wewnątrz pola wyszukiwarki, obok niej lub pod nią,
- wyświetlanie wyników wyszukiwania na stronie Google czy w obrębie witryny (za pomocą ramki iframe), oraz ich ewentualne opatrzenie logo witryny,
- styl wyświetlania reklam obok wyników wyszukiwania.
Zastosowanie reklam AFS
W większości przypadków reklamy AdSense dla wyszukiwania w podstawowej formie (opisanej powyżej) stosuje się jako wyszukiwarkę w obrębie serwisu. Jeśli witryna jest dobrze zaindeksowana przez roboty Google, jest to całkiem rozsądne — zapewniamy użytkownikom możliwość efektywnego przeszukiwania naszej strony, jednocześnie zarabiając wtedy, gdy nie odnajdą interesujących ich treści (bo wtedy klikną w reklamę).
Udział w zarobkach w przypadku AdSense dla wyszukiwania wynosi 50% — dostajemy zatem tylko 50% pieniędzy płaconych przez reklamodawcę w AdWords.
Wyszukiwarka sama w sobie jest świetna. Jeżeli chodzi o reklamy efekty są słabe. O ile CTR jest bardzo dobry (> 10%) to CPC jest na śmiesznie niskim poziomie: 0.004 euro. Mam wrażenie jest jednak dużo kliknięć jest przypadkowa (błędna).
Jedna rzecz nie jest dla mnie jasna, więc może opisze. Użytkownik używa szukajki, Ja dostaje 0,01 euro. Teraz ten ktoś, będąc na stronie wyszukiwania, kliknie w link reklamowy – moje pytanie: ile wynosi stawka za takiego klika i gdzie mogę ją osobno zobaczyć w panelu adsense’a?